چشم انداز صنعت چرم در سال 98

بشر همواره سعی بر آن داشته تا با انتخاب بهترین ها، شرایط ایده آل  و بهتری برای زندگی خویش مهیا نماید. از این رو ما با تولید محصولات با کیفیت،  بمنظور چشم انداز صنعت چرم, کفش و محصولات چرمی و جلب رضایت مشتریان برای رسیدن به این هدف تلاش می کنیم.
در سال 97 پس از ماجرای خروج آمریکا از برجام و افزایش شدید نرخ ارز نسبت به ریال ایران و در حقیقت کاهش بیش از سه برابری ارزش پول ملی و به دنبال آن تورم افسار گسیخته، اقتصاد کشور را وارد فصل تازه ای از چالش کرد.
گرچه دولت تلاش کرد که با ابزار واردات، مواد اولیه کارخانجات با نرخ ارز پائین تر از بازار، بار روانی تورم را کاهش دهد اما متاسفانه سوء استفاده های انجام شده در امر ثبت سفارش و تخصیص ظاهرا ناخواسته ارزهای ارزان به کالاهای مصرفی و غیرضرور علاوه براینکه در این امر تاثیر نگذاشت بلکه بازار به سرعت راه خود را بدون توجه به این مسائل طی کرد و قیمت ها با ارز آزاد تنظیم شد و اکثریت کالاهای مصرفی با افزایش سه برابری مواجه شدند که شوک بزرگی را ایجاد کرد.زیر پایی پلاستیکی
.
چشم انداز صنعت چرم - قاچاق پوست و دام زنده
.
صنعت چرم نیز با وجود ظاهر قضیه که ماده اولیه آن (پوست خام) داخلی است و علی الاصول نباید تاثیر زیادی از افزایش نرخ ارز بپذیرد, متاسفانه عملا زودتر از سایر کالاها با ارز آزاد هماهنگ شد و فشار زیادی را به صنعتگران وارد کرد. زیر پایی پلاستیکی
رونق قاچاق پوست و دام زنده نیز وضعیت بازار پوست خام را پیچیده تر کرد.
در چشم انداز صنعت چرم, مواد شیمیائی فرآوری چرم نیز که کاملا وابسته به واردات است نیز با دو چالش روبرو شد:
اول اینکه ثبت سفارشات چه برای واردات جدید و چه واردات موجود در گمرکات در گرداب تصمیم گیری های متعدد و گاها متناقض گرفتار شد و در نتیجه موجودی آن در بازار و کارخانجات شدیدا کاهش پیدا کرد.
دوم اینکه بعضی از تولید کنندگان مواد شیمیائی اروپائی به بهانه تحریم از دادن پروفرما خوداری کردند و واردات از ترکیه نیز با قیمت های بسیار بالاتر انجام پذیرفت و در نهایت مواد شیمیائی متاسفانه فراتر از نرخ ارز آزاد در بازار معامله شد و نتیجه امر این بود که تعدادی از کارخانجات با کاهش تولید مواجه شدند و قیمت چرم نیز به تبع آن سریعا افزایش پیدا کرد و صنایع بالادستی مانند کفش و محصولات چرمی را تحت تاثیر قرار داد.
این در حالی اتفاق افتاد که برند های خارجی کفش و محصولات چرمی به تدریج صحنه بازار را ترک کردند و واردات چرم نیز عملا بدلیل بالابودن قیمت که ناشی از افزایش نرخ ارز بود متوقف شد.
همه این عوامل موجبات افزایش قیمت چرم و محصولات چرمی را به بیش از دو برابر قبل فراهم کرد که با توجه به کاهش شدید قدرت خرید جامعه فروش چرم و محصولات چرمی کاهش پیدا کرد.
.
جرم, کفش و محصولات چرمی

.

چشم انداز صنعت چرم در سال 98 اگر چنانچه:
1- دولت بتواند ارز لازم برای واردات مواد شیمیائی تامین و تسهیل واردات آن را عملیاتی کند،
2- جلوی قاچاق پوست و دام زنده را بگیرد،
3- تسهیلات لازم برای واردات کمبود پوست سنگین را به صورت وت بلو فراهم کند
4- با کمک به امر بازسازی و نوسازی صنایع چرم سبک با هدف تولید و صادرات، به صنعتگران چرم انگیزه لازم را بدهد،
5- تورم را کنترل و مدیریت کند,زیر پایی پلاستیکی
6- نرخ ارز را واقعی و تب و تاب ارز بازی غیر مولد جامعه که ناشی از بی ثباتی اقتصادی است ساماندهی کند،
این امید وجود دارد که قیمت ها ثبات پیدا کرده و کارخانچات با افت تولید مواجه نشوند در غیراینصورت بی ثباتی قیمت ها، کاهش مصرف را به بار آورده و پیآمد طبیعی آن کاهش تولید و کاهش اشتغال در صنعت چرم و صنایع بالادستی از جمله کفش و محصولات چرمی است که آثار زیانباری را بدنبال خواهد داشت.
صنایع چرم دلیر تولید کننده انواع چرم های طبیعی، به منظور تداوم فعاليت‏های كمی و كيفی و استفاده بهينه از امكانات و منابع خود،  بمنظور كسب رضايت مشتريان جهت گیری های استراتژیک خود را حول محورهای زیر متمرکز نموده است: زیر پایی پلاستیکی
درك و شناسايي خواسته ‏ها و نیازهای مشتريان ؛
شناسایی و توجه به الزامات قانوني، ايمني و تلاش براي برآورده كردن آنها؛
اعتقاد به نیروی انسانی و مشارکت این نیرو به عنوان اصلی ترین سرمایه سازمان و تلاش در جهت حفظ کرامت این سرمایه؛
بهبود مستمر از طریق اجرای سیستم مدیریت کیفیت؛
افزايش توان رقابتی با افزايش گستره تولیدات و کیفیت محصولات
کاهش ضایعات به منظور استفاده بهینه از منابع و حفظ محیط زیست.
مدیریت صنایع چرم دلیر موظف به اجرا و نهادينه كردن خط مشي فوق در سازمان بوده و در جهت نيل به این اهداف ، نظام مديريت كيفيت  ISO9001 و الزامات مشتري را اجرایی نموده است.
“سپاش از شما خواننده محترم از توجه شما به این نوشته, شما هم می توانید نظرات خود را در زیر همین پست در رابطه با چشم انداز صنعت چرم در سال 98 بیان نمایید”

نظرات

3/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *