فوم بی کیفیت عامل استقبال از چرم طبیعی

چرم مصنوعی (فوم) بی کیفیت عامل اقبال به سوی چرم طبیعی

تولید و توزیع محصولات چرمی بی کیفیت در سالهای اخیر و به خصوص در دوران رکود افزایش پیدا کرده است. از این رو گفت وگوی مفصلی با آقای سیدی، پخش کننده باسابقه کیف و کفش چرمی انجام دادیم. سیدی اعتقاد دارد خریداران در آینده بیشتر به سمت محصولات چرم طبیعی است زیرا محصولات بی کیفیت چرم مصنوعی بازار چرم مصنوعی را خراب کرده و روی کیف و کفش های با کیفیت مصنوعی هم تأثیر منفی داشته است. در ادامه مشروح این مصاحبه آمده است.

از چه زمانی در بازار کیف و کفش چرمی فعالیت می کنید؟

متولد سال ۱۳۶۴ هستم. از ابتدای دهه ۷۰ سخن می گویم. از زمان نوجوانی در باغ سپهسالار کار می کردم. ابتدا کارگری می کردم. صبح ها مدرسه می رفتم و ظهر تا دیر وقت در باغ کارگری می کردم. کم کم وارد فضای تولید شدم. ابتدا پیشکاری و فعالیت های ساده بود اما بعد در بخش قطعات شروع به کار کردم. پس از آن وارد بنکداری شدم.  تجهیزات اداری

وضعیت بازار این روزهای چرم، کیف و کفش را چگونه می بینید؟

وضعیت بازار رضایت بخش نیست و باید هوشمندانه و با احتیاط عمل کرد. باید متناسب با سابقه و توان مالی مشتریان کالا فروخت. متأسفانه بسیاری از مشتریان در این بازار فعلی توان بازپرداخت حجم بالای کالا را ندارند.

البته شرایط فعلی بازار نتیجه رکود اقتصادی سالهای اخیر است که باعث شده مشتریان به علت غیرقابل پیش بینی بودن بازار با ترس و تردید اقدام به خرید جنس و مواداولیه کنند. متأسفانه با افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های تولید و فروش در سال گذشته نزدیک به ۱۰ تا ۱۳ درصد افزایش قیمت در محصولات چرمی را داشتیم. این در حالی است که قدرت خرید مشتریان نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

در حال حاضر استقبال از چرم مصنوعی در بازار بیشتر است یا چرم طبیعی؟

با وضعت فعلی مشتریان تمایل به خرید اجناس ارزان قیمت و درجه ۲ و۳ و چرم مصنوعی دارند. متأسفانه بازار از اجناس بی کیفیت انباشته شده است. وقتی این چرم را لمس می کنید متوجه می شوید پوست و ورق است نه چرم! عجیب است که فروشندگان این محصولات را با نام چرم میفروشند و متأسفانه به علت عدم آگاهی مصرف کننده فروش خوبی هم دارند.

چرم طبیعی هم انواع و درجات متفاوت دارد. برخی از کارخانجات ماندد صنایع چرم دلیر از مواد مرغوب و مناسب برای تولید چرم استفاده می کنند بنابراین چرم با کیفیت و ممتازی به دست می آید. اما برخی کارخانه ها با استفاده از مواد اولیه نامرغوب چرم با کیفیت پایین تولید می کنند.

این روزها محصولات با کیفیت پایین در بازار زیاد شده است. این نوع چرم رنگ می دهد و شوره می زند. جالب این که با وجود قیمت پایین تر این چرم نسبت به چرم درجه یک، محصولات تولید شده با قیمتی نزدیک به محصولات با کیفیت بالا فروخته می شود که البته این نیز به علت آگاهی پایین مصرف کننده در تشخیص محصولات با کیفیت است. حتی بعضی از این محصولات چرم طبیعی هم نیستند.

فروش چرم مصنوعی تا کجا ادامه پیدا میکند و چرم طبیعی چه سرنوشتی خواهد داشت؟

با توجه به افزایش قیمت ارز خارجی و وارداتی بودن فوم (چرم مصنوعی), قیمت فوم بسیار بالا رفته و دیگر ارزش ساخت  محصولات کیف و کفش با فوم (چرم مصنوعی) ندارد. تا زمانی که تعادل و تناسب قیمت در بازار نباشد و ثبات ایجاد نشود مشتری تمایل به خرید محصول ارزان تر دارد. این وضعیت مختص شرایط کنونی نیست و البته به مرور زمان مشتری ها با مصرف محصولات ارزان و بی کیفیت پی به ارزش چرم خواهند برد. قطعا در سال های آینده تمایل مشتریان به خرید محصولات چرمی با کیفیت بالا بیشتر خواهد شد.

در ضمن ظرافت دوخت یکی از مسائل مهمی است که در ارزشگذاری محصولات چرمی باید در نظر گرفته شود.

دقت در ظرافت دوخت و نظم و ترتیب محل های سنبه زده شده و دوخته شده، به قدری اهمیت دارد، که در صورت وجود ناهماهنگی در فاصله دوخت ها و دیدن محل گره ها، محصول جلوه ای بد به خود گرفته و از ارزش آن کاسته خواهد شد. پس هر چه ظرافت دوخت دستی یک اثر چرمی، دقیق تر و منظم تر باشد، ارزش آن محصول چرمی بیشتر است.  که معمولا در محصولات ساخته شده از چرم طبیعی, ظرافت دوخت و نظم و عمر بالایی وجود دارد.

تلفیق محصولات چرم طبیعی تحت شرایطی با دیگر هنرها می تواند نوعی ابتکار باشد و ارزش اثر را بیشتر کند.

در تلفیق محصولات چرمی باید دقت کرد که هنر و صنایع دستی که با صنایع چرمی تلفیق می شود، به اندازه چرم ماندگار بوده و از نظر جنس و کیفیت با محصولات چرمی متناسب باشد.گاهی این تلفیق سبب می شود که عمر استفاده از یک محصول چرمی کاهش و یا افزایش یابد . این مورد در قیمت آثار چرمی هم تاثیرگذار است که تمامی این موارد در بالا بردن یا کاهش ارزش محصولات چرمی مورد نظر هستند.

نظرات

3/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *