رنگ سال 2021 – 1400چیست؟ نحوه انتخاب آن چگونه است؟

رنگ سال 2021 – 1400چیست؟ نحوه انتخاب و ویژگی های رنگ سال چگونه است؟

دو رنگ خاکستری (Ultimate Gray ) و زرد (Illuminating) به عنوان رنگ سال ۲۰۲۱ توسط کمپانی پنتون انتخاب شدند، معرفی رنگ سال در مد، طراحی پوشاک، مبلمان خانگی، لوازم جانبی، بسته‌بندی و طراحی صنعتی اهمیت زیادی دارد و گزینش رنگ زرد و طوسی پیامی از قدرت و امید را می‌دهد.
در حالی که سال ۲۰۲۰ به پایان پر فراز و نشیب خود نزدیک می‌شود، مؤسسه رنگ پنتون رنگ سال ۲۰۲۱ را انتخاب و معرفی کرد.

روند انتخاب رنگ سال

می‌توان هدف و وظیفه سالانه مؤسسه رنگ پنتون را پیش بینی رنگی که به بهترین وجه سال آینده را منعکس می‌کند، عنوان کرد، به عبارت دیگر اگرچه پنتون به دلیل پیش بینی و تعیین رنگ شناخته شده است، اما گزینش رنگ بر پایه داده‌ها انجام نمی‌شود، بلکه با توجه به “ما به دنبال چه هستیم؟ به چه چیزی نیاز داریم؟ و ویژگی‌های روانشناختی آن رنگ چیست که می‌تواند آنچه را که به دنبال آن هستیم به ما ارائه دهد؟ ” و از از طریق وضعیت جهان در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود؛ هم اکنون نیز شیوع کرونا دنیا را تحت تأثیر قرار داده است.

رنگ سال ۲۰۲۱

با توجه به شرایط پیچیده دنیا دو رنگ به عنوان رنگ سال ۲۰۲۱ انتخاب شدند، خاکستری نهایی و خنثی (Ultimate Gray ) و زرد روشن( Illuminating)

کد رنگ سال ۲۰۲۱

خاکستری نهایی و خنثی (Ultimate Gray ) با کد Pantone ۱۷-۵۱۰۴ و زرد روشن( Illuminating) با کد Pantone ۱۳-۰۶۴۷ رنگ سال ۲۰۲۱ هستند.

دلیل انتخاب رنگ سال ۲۰۲۱

سال ۲۰۲۰ سال سخت و آشفته‌ای در تمام دنیا بود، بنابراین عجیب نیست که مؤسسه رنگ پنتون دو رنگ را به عنوان رنگ سال انتخاب کرده است، این انتخاب نشان دهنده بلاتکلیفی نیست بلکه می‌تواند یک استعاره باشد: نور انتهای تونل!
لوری پرسمن، معاون رئیس مؤسسه رنگ پنتون گفت: هیچ رنگی نمی‌تواند معنای لحظه را درک کند؛ همه ما فهمیدیم که به تنهایی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. همه ما درک عمیق‌تری از چگونگی نیاز به یکدیگر و حمایت عاطفی و امید داریم. این ترکیبی است که بیانگر انعطاف پذیری، خوش بینی و امید و مثبتی است که ما نیاز داریم.” لئاتریس آیزمن، مدیر اجرایی مؤسسه رنگ پنتون گفت: تصمیم ما انتخاب دو رنگ مستقل کنار هم است.
در توضیح این انتخاب همچنین گفته شده است: یک پیوند رنگی، پیامی از قدرت و امید را ارائه می‌دهد که هم ماندگار است و هم روح بخش. در بیانیه منتشر شده در وب سایت پنتون آمده است: “عملی و سنگی اما در عین حال گرم و خوش بین، اتحاد بین قدرت و مثبت بودن؛ این یک داستان رنگی است که احساسات متفکرانه عمیق‌تر را با وعده‌ای درخشان و دوستانه در بر می‌گیرد.
کارشناسان رنگ می‌گویند: در سال ۲۰۲۱ ما باید احساس کنیم که همه چیز روشن‌تر می‌شود، این برای روح انسان ضروری است.
در ۲۲ سال گذشته این نخستین بار است که دو رنگ مستقل به عنوان رنگ سال مؤسسه پنتون انتخاب می‌شوند؛ برای اولین بار یک رنگ از طیف خاکستری در این انتخاب است و طیف زرد برای بار دوم: بار اول در سال ۲۰۰۹ و پس از آنکه بحران اقتصادی بزرگ سال ۲۰۰۸ بسیاری از کشورها را تحت تأثیر قرار داد.
با توجه به اینکه گفته می‌شود رنگ خاکستری با خلق و خوی منفی مانند غم، ترس و ناامیدی مرتبط است، انتخاب رنگ خاکستری شاید اندکی پیچیده به نظر برسد اما پنتون اعلام کرد این یک سایه خاکستری متوسط است و نه سایه‌ای سنگین و به دلیل کیفیت مقاومت و قابلیت اطمینان آن انتخاب شده است.
اگرچه با توجه به یک سال اخیر و همه‌گیری کووید ۱۹ و اضطراب اقتصادی، گزینش رنگی با ویژگی‌های منفی یا تلخ بی اساس نیست.

ویژگی‌های رنگ زرد

رنگ زرد یکی از رنگهای گرم و جز رنگهای اصلی محسوب می‌شود، از نظر طیفی، رنگ زرد میان نارنجی و سبزاست. این رنگ در بیشتر فرهنگ‌ها نمایانگر دانش و معرفت و نشانه‌ی شور جوانی، آفتاب، شادی و گرما است. زرد در طیف‌های مختلف شناخته شده است که از آن جمله رنگ زرد تیره، زرد روشن، زرد لیمویی است هر کدام یک نماد خاص و متفاوتی برای خود دارد، رنگ زرد لیمویی که رنگ سال است، نماد شور و اشتیاق برای زندگی است.

ویژگی‌های رنگ خاکستری

خاکستری به هرگونه طیف از رنگ‌های میان سیاه و سفید گفته می‌شود، نقره‌ای، طوسی، خاکستری روشن و تیره، دودی، سربی و سربی تیره طیف‌های مختلف رنگ خاکستری محسوب می‌شوند. رنگ خاکستری نماد اعتماد و اطمینان، بی طرفی، عقل و هوش، آرامش، سازش، آرامش، صرفه‌جویی، استقلال و رسمیت و گاه افسردگی است.

پنتون کیست؟

پنتون یا پانتون (Pantone) نام شرکتی است که منبع معتبر و مشهور جهانی در زمینه رنگ است. بیش از ۴۰ سال است که پنتون با محصولات، خدمات و تکنولوژی خود الهام بخش متخصصین طراحی در شناسایی رنگ‌ها و ایجاد خلاقیت است. یکی از کارهای مهم این شرکت ایجاد سیستم جدیدی برای تطبیق درست رنگ‌هاست تا مشکلات مربوط به رنگ دقیق واختلاف نطر راجع به آن‌را حل کند، برای این‌کار در سیستم رنگ پانتون (PMS) به هر رنگ عددی اختصاص داده شده‌است.
پنتون به عنوان تعیین‌کننده غیررسمی رنگ سال، شهرت جهانی دارد.

پنتون کجاست؟

دفتر مرکزی پنتون در شهر کارلستات در ایالت نیوجرسی آمریکا واقع شده‌است و دارای دو دفتر دیگر در انگلستان و هنگ‌کنگ می‌باشد.

تاریخچه شرکت پنتون

این شرکت در سال ۱۹۵۰ به عنوان شرکت چاپ و تبلیغات m&j Levine آغاز به‌کار کرد؛ شش سال بعد مالکان شرکت یعنی برادران لیواین، لارنس هربرت فارغ‌التحصیل رشته شیمی را به عنوان کارمند پاره‌وقت استخدام کردند، هربرت از دانش شیمی خود برای سازماندهی و ساده‌سازی انبار رنگ‌دانه‌ها و تولید مرکب‌های رنگی شرکت استفاده کرد، بعدها نظر او در مورد اینکه هرشخص طیف رنگی را به شکلی متفاوت میبیند و تفسیر می‌کند باعث به‌وجود آمدن سیستم تطبیق پنتون شد، در سال ۱۹۶۲ هربرت بخش مرکب و چاپ را به سوددهی رسانده بود در حالیکه بخش تجاری با بدهی ۵۰،۰۰۰ دلاری دست و پنجه نرم میکرد.
در ۱۹۶۳ هربرت دارایی‌های تکنولوژیکی شرکت را از برادران لیواین با قیمت ۹۳،۰۰۰ دلار خریداری کرد و نام شرکت را به پنتون تغییر داد.
در سال ۲۰۰۷ ایکس‌رایت، شرکت عرضه‌کننده ابزارها و نرم‌افزارهای اندازه‌گیری رنگ، شرکت پانتون را به قیمتی معادل ۱۸۰ میلیون دلار خریداری کرد.

نظرات

3/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *