دباغی های برتر جهان را بهتر بشناسيم

دباغی های برتر جهان را بهتر بشناسيم
دباغي هاي برتر جهان را بهتر بشناسيم
نگاهي به مطلب دباغی ها ی برتر جهان مي اندازيم. متأسفانه می بينيم ايران که امروز یکي از قطب هاي توليد و صادرات سالامبور و چرم در دنيا است، جايگاهی در ميان 20 دباغی ها ی برتر جهان ندارد. چرا؟ آيا حالا كه جزء صادركنندگان محصولات چرمي نيستيم و از جايگاه ديروز ايران در چرم دنيا خبری نيست حتی نبايد در ميان دباغی ها هم جايی داشته باشيم. مشكل كجاست؟
آيا وقت آن نرسيده كه بهتر بيانديشيم و چاره اي بيابيم؟

مجله بين المللي چرم (leather international magazine) در اوائل ماه جولای 2009 از طريق وب سايتش طرح انتخاب مهم ترين و پر نفوذترين دباغی ها ی جهان را به اجرا گذاشت تا دورنمايی از صنعت جهانی چرم داشته باشد. اين طرح درابتدا ساده و سر راست به نظر مي رسيد، اما به محض اينكه، اين مجله پاسخ هایي را دريافت كرد، متوجه شد كه اين انتخاب، چندان راحت هم نيست و حدود 50 دباغی ها ی مختلف به عنوان برترين هاي جهان در اين شغل پيشنهاد شده اند.

دست اندركاران اين نظر سنجی در نهايت 20 بنگاه تجاری – توليدی را به عنوان برترين دباغی ها ی جهان انتخاب كرده و اسامی آنها را به ترتيب حروف الفبا در سپتامبر 2009 منتشر كردند. آنها ذكر كرده بودند كه تمام اين 50 بنگاه نقش عمده ای در صنعت چرم ايفا مي كردند و بايد از آنها به خاطر موفقيتشان در صنعت دباغی تجليل می شد.
موفقيت اين بنگاه ها به دلايل زير ممكن شده بود: استفاده از طراحي، مد و تكنولوژی های جديد، كنترل زيست محيطی و فنون كاری مدرن و تجربه ی كار كردن در سال های متمادی.
اگر بخواهيم پراكندگی اين دباغی ها بر اساس كشورها را توضيح دهيم بايد بگوييم كه در ميان 20 دباغی ها ی برتر جهان؛ 5 دباغی از چين ؛ 2 دباغی از هند و 2 دباغی از ايتاليا قرار داشتند.
از كشورهای زير نيز هركدام 1 دباغی در اين ليست 20 نفره (براساس مديران بنگاهها) جای گرفته بود:
اتريش، اروگوئه، آلمان،آمريكا، آرژانتين، برزيل، تايلند، تايوان، پاكستان، هلند،سنگاپور.

جالب است كه از 5 دباغی ها ی برتر جهان كه در چين و تايلند واقع اند، فقط يكي از آنها توسط يك چينی اداره می شود و بقيه اكثراً توسط امريكا – اروپايی ها تاسيس شده يا اداره مي گردند. در ادامه ی مطلب به معرفي 4 دباغی ها یی كه در اين ليست حضور دارند مي پردازيم:

1- چرم ريچينا – شانگهاي چين (SRL)

مدير اين كمپانی كه از شعبه های كمپانی بزرگ ريچينا پاسيفی كاست – رابرت مور (Robert Moor) مي باشد. اين شركت 4 دباغی دارد كه همگی در مكانی واحد در شانگهای قرار دارند.
مجموع توليد اين دباغي ها حدود 4 ميليون فوت مربع در ماه (در سال انتشار این مطلب) است كه نصف توليد آن چرم گاوی، يك چهارم آن نيز طبق قراردادی كه با شركت چرم GST دارد؛ چرم گاوي براي مصرف در خودروها است.

كمپانی چرم ريچينا، تنها دباغي در
جهان است كه چرم را براي مصارف
خودروها، تن پوش، پايپوش و
اجناس چرم در یک سايت واحد توليد ميکند

دباغي هاي برتر جهان را بهتر بشناسيم

مشتريان اصلی اين كمپاني توليد هاي نايک (Nike)، كاولوين كلاين (Calvin klein)، كلاركس (Clarks) و ديگر توليد كنندگان كفش و پوشاک مي باشند.
شركت های خودروسازی پژو، تويوتا، چری و سيتروئن نيز مشتريان با واسطه اين دباغی هستند.
كمپانی چرم ريچينا در سال 1995 افتتاح شده و از آن زمان تا كنون توليد كننده ای پيشرو در چرم آسيا و تنها دباغی در جهان است كه چرم را براي مصارف خودروها، تن پوش، پايپوش و اجناس چرم در یک سايت واحد توليد می كند. مور قبل از پيوستن به چرم ريچينا رئيس شركت دباغي پرايم (Prim) در امريكا بود و از سال 2000 وارد اين عرصه اقتصادی شده است.
مور مدرك بازرايابی از دانشگاه می سی سی پی دارد.

2- گروه چرم ماستروتو – ايتاليا

اين گروه متشكل از 8 دباغی است كه 6 تای آنها در بخش (آرزينيانوَ Arizgnano) ايتاليا،يكی در برزيل و يكی در اندونزی واقع است. اين گروه بيش از دو هزار نفر را به كار مشغول كرده و گردش مالی اش در سال 2008 ، 500 ميليون يورو است.
تخصص اين دباغی ها فرآوری چرم گاو و گوساله برای استفاده های گوناگون است.
مشتريان اين گروه بطور عمده برندهاي مطرح پاپوش بين المللی و ايتاليايی هستند؛ هرچند مشتريانی در زمينه چرم خودروئی، هواپيمائی و كشتی سازی نيز دارد.
برونو ماستراتنو و سانتنو ماستراتو دو برادرند كه پدرشان آريسیكو اين گروه چرمسازی را در سال 1958 بنياد نهاد و هم اكنون بطور مشترک اين دباغی ها را اداره مي كنند.
يكی از مهم ترين مسائلي كه آنها را درزمره برترين های جهان قرار داده است توجه ويژه به پژوهش در نوآوری و فناوری های جديد است و در 80 كشور جهان دفتر فروش يا انبار دارند.

3- شركت بين لمللي تاتا – هند

مدير اجرائی اين شرکت فردی به نام كائول است. اين شركت 4 كارخانه در هندوستان دارد كه يكي از اين كارخانه ها كه در “دواس” واقع است در ميان 3 كارخانه ی برتر جهان در زمينه چرم بزی قرار دارد.
توليد اين شرکت سالانه پنج و نيم ميليون فوت مربع و گردش مالی آن 125 ميليون دلار است. تعداد كاركنان اين شرکت 1350 نفر است و توليد چرم در دباغی های شرکت بين المللي تاتا از پوست گاو، بز، گوسفند و بوفالو صورت مي پذيرد.
آقای كائول پس از اينكه مدرک كارشناسی ارشد خود را در رشته ی فناوری چرم دريافت كرد؛ در سال 1975 به شركتیبين المللی تا تا پيوست. در سال 1993 اين شركت برترين شرکت توليد چرم در آسيا لقب گرفت و گواهي هاي ISO 9000 و ISO 84000 را دريافت كرد.

4- گروه صنايع شافی – پاكستان

اين گروه 5 دباغی و 3 سايت توليد محصول نهایی دارد و در كراچی پاكستان واقع است. اين دباعی پوست بز و بزغاله را برای مصرف نهايي در صنعت كفش آماده مي كنند و چرم گوسفند را براي لباس و دستكش.
اين گروه دباغی حدود 2800 نفر را به كار مشغول كرده و گردش مالی سالانه آن 100 ميليون دلار است و 80 درصد محصولات صادر مي شود.
گروه صنايع شافي 5000 قطعه تن پوش و 100.000 جفت كفش را با استفاده از چرم های انحصاري خود توليد مي كند. مدير و مال كاين گروه محمد نسيم شافی است كه علاوه بر تجارت به رفاه اجتماعي و امور خيريه نيز علاقه دارد.

نظرات

3/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *