قديمی ترين کفش چرمی جهان.

قديمي ترين کفش چرمی جهان.
قديمی ترين کفش چرمی جهان در ارمنستان کشف شد.

قديمي ترين کفش چرمی جهان.

باستان شناسان، قديمي ترين نمونه کفش چرمی جهان را در غاري در جنوب شرق ارمنستان کشف کرده اند.اين لنگه کفش چرمی، با پنج هزار و پانصد سال قدمت، هزار سال پيش از اهرام ثلاثه مصر ساخته و خيلي خوب حفظ شده است.

محققان مي گويند اين کفش از يک تکه چرم گاو درست شده است و شکل دوخت آن نشان مي دهد که قرار بوده کاملا قالب پاي صاحب آن باشد.

جزئيات اين کشف جديد در نشريه پلاس وان (Plos One)، چاپ شده است.

داخل لنگه کفش چرمی پر است از خرده علف و سبزه؛ با اين که باستان شناسان در مورد نقش سبزه مطمئن نيستند حدس مي زنند که صاحب کفش احتمالا با پر کردن داخل کفش با سبزه قصد داشته پاي خود را گرم نگه دارد يا اين که از بي قواره شدن آن جلوگيري کند.

محققان در گزارش خود همچنين اذعان کرده اند که مطمئن نيستند اين کفش چرمی را يک زن مي پوشيده يا يک مرد اما به هر حال اندازه اش نسبتا کوچک است و با معيارهاي امروزي تقريبا با کفش زنانه سايز 38 برابر است.

اين لنگه کفش در غار “آرني – 1″ (Areni-1)، در نزديکي مرز ارمنستان با ايران و ترکيه پيدا شده است.

باستان شناسان مي گويند دليل سالم بودن نسبي اين کفش چرمی، به رغم سن و سالش، شرايط در داخل اين غار است. هواي داخل اين غار تغيير چنداني نمي کند، خنک و همچنين خشک است.

آنها افزودند که نکته ديگر در باره محل کشف اين قديمی ترين کفش جهان اين است که کف غار با لايه اي از فضولات گوسفند پوشيده شده است.

لايه اي از پشکل گوسفند، مانند عايقي محکم از آسيب رسيدن به کفش جلوگيري و آن را چند هزار سال حفظ کرده است.

دکتر ران پيناسي، از کاشفان اين قديمی ترين کفش جهان و استاد دانشگاه يونيورسيتي کالج کرک ايرلند (University College Cork Ireland)، گفت: “ما در ابتدا فکر کرديم اين لنگه کفش و ساير اقلامي که در اين غار پيدا کرده ايم 600 الي 700 سال قدمت دارند چون در وضعيت خيلي خوبي بودند. وقتي دو آزمايشگاه راديوکاربن در آکسفورد انگلستان و کاليفرنياي آمريکا قدمت مواد سازنده آنها را تخمين زدند، ما متوجه شديم اين کفش چند صد سال قديمي تر از کفش هايي است که مردمان عصر يخبندان مي پوشيده اند.”

از جمله اشياي باستاني که در اين غار کشف شده انواع ظروف در دار است که برخي حاوي گندم، جو، زرد آلو و ساير سبزيجات خوراکي هستند.

صندل هايي که در جريان تحقيقاتي موسوم به آرنولد در ايالت ميسوري آمريکا کشف شد، از کفشي که در غار آرني – 1 کشف شده است، 2000 تا 2500 سال قديمي تر است. البته صندل هاي مذکور از جنس فيبرهاي گياهي است

نظرات

3/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *