تکنولوژی پلاسما لیزر در صنعت چرم

تکنولوژی پلاسما لیزر در صنعت چرم - کاهش مصرف آب و انرژی - صنایع چرم دلیر

به خاطر ویژگیهای برجسته چرم، از این ماده در تولید کالاهای زیادی از جمله لباس، کفش، کالاهای چرمی، مبلمان، کشتی سازی، ساخت هواپیما و لوازم داخلی خودرو استفاده ميشود و با توجه به طبیعت و ویژگیهای کالا و موارد مورد نظر مصرف، انواع مختلف چرم مورد تقاضای صنایع مختلف است.

در مجموع در دباغی سنتی با توجه به فرآیند آماده سازی چرم خام مصرف آب و انرژی در این صنعت بالا است.

همچنین در دباغی و تولید کالاهای چرمی مقدار زیادی مواد شیمیایی استفاده ميشود که بر اساس قوانین منع استفاده از مواد شیمیایی اتحادیه اروپا،این مواد نباید مورد استفاده قرار گیرد.

ولی با این وجود، ماندگاری چرم یک فاکتور مهم در این صنعت است.

تکنولوژی پلاسما لیزر در صنعت چرم - کاهش مصرف آب و انرژی - صنایع چرم دلیر

البته سلامت مشتریان همچنان برای برندهای معروف چرم و خرده فروشان در اولویت قرار دارد.

از طرف دیگر حساسیت مشتریان نیز نسبت به غیرمضر بودن محصولاتی که میخرند افزایش یافته است و به همین دلیل تولیدکنندگان درگیر این موضوع شده اند که آیا موادی که در دباغی چرم مورد استفاده قرار میدهند برای مشتریانشان ضرر دارد یا خیر؟

همچنین فعالان محیط زیست تولیدکنندگان صنعت چرم را به سمتی سوق میدهند که از مواد خطرناک که به محیط زیست آسیب می رساند، استفاده نکنند و تمام این عوامل دست به دست هم داده اند تا این صنعت به دنبال راه حل مناسبی برای جایگزینی مواد شیمیایی خطرناک بیابند تا هم سلامت مشتریان به خطر نیافتد هم محیط زیست آسیب نبیند.

تکنولوژی پلاسما لیزر در صنعت چرم - کاهش مصرف آب و انرژی - صنایع چرم دلیر

بر همین اساس، اینسکوپ (INESCOP) در حال تحقیق و کار بر تکنولوژی جایگزینی است که چرم را از طریق مواد کمتر مضر دباغی کند که به آن تکنولوژی لیزر پالسما (MLSE) می گویند.

تکنولوژی پلاسما لیزر تلفیقی از پلاسما و لیزر است و سطح چرم را بوسیله بوسیله گازهای غیرسمی صیقل ميدهد.

همچنین تکنولوژی پلاسما لیزر دارای فرآیندهای خشک است که مصرف آب ندارد و اثرات سوء زیست محیطی را به حداقل می رساند چون گازهای گلخانه ای را کاهش ميدهد و به طور کلی سبب کاهش مصرف آب و انرژی ميشود.

تحقیقات نشان ميدهد چرم هایی که به روش MLSE دباغی شده اند هم از سطح صافتر و یک دستتری نسبت به روش سنتی برخوردارند و هم خاصیت ضدآب بودن آنها بیشتر است.

تکنولوژی پلاسما لیزر در صنعت چرم - کاهش مصرف آب و انرژی - صنایع چرم دلیر

منبع: WORD LEATHER/JUNE/JULY 2018

نظرات

3/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *