لزوم توسعه تکنولوژی تولید کفش چرم در ایران

لزوم توسعه تکنولوژی تولید چرم در ایران

چندی پیش در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که با محوریت بررسی مشکلات و مسائل مرتبط با صنعت کشور در این خطه پهناور برگزار شد عنوان شد: بازدید رییس جمهور از بازار کفش منطقه تبریز حامل دستاوردهای مطلوب و قابل توجهی بود و ما نیز به عنوان نماینده دولت موظف به مرتفع کردن مشکلات و چالش های پیش روی این صنعت هستیم.

در این جلسه با اشاره به مشکل تامین مواد اولیه بعد از بالا رفتن نرخ ارز به عنوان یکی از مهمترین چالش های پیش روی تولید کنندگان گفته شد: دولت مسیر قانونی برای تامین ارز مورد نیاز فعالان این عرصه را فراهم کرده و می طلبد به لحاظ نمودن خلاقبت, تنوع و نوآوری هر چه بیشتر در این حوزه تولیدی، شاهد نائل شدن به موفقیت های هر جه بیشتری باشیم که حصول این امر مستلزم نقش آفرینی مثبت و سازنده بخش خصوصی خواهد بود.

در این جلسه عنوان شد: با تکمیل زنجیره تولید در صنعت چرم وکفش, باید قیمت تمام شده این محصول با کاهش هر چه بیشتری همراه شود تا بدین ترتیب زمینه رقابتی تر شدن آن در بازارهای خارجی به نحو شایسته و مطلوب تری فراهم شود.

یکی از فعالان حوزه تولید و توزیع کننده نیز در گفت و گو با خبرنگاران صنعت و تجارت و کشاورزی ، در تشریح ظرفیت های بالقوه اقتصادی موجود در این حوزه اظهار کرد: در نگاه اول, زمبه و فرصت های شغلی صنعت کفش ، به همین محصول خلاصه نمی شود اما در واقع امر با توسعه این صنعت به عرصه های دیگر همچون صنعت چرم طبیعی، پلاستیک (فوم مصنوعی)، پلیمر. پتروشیمی بسته بندی قالب سازی نساجی, توزیع, خدمات و تعمیرات و… نیز شکوفا خواهد شد و این زنجیره موید ابعاد متعدد و نهفته, برای ایجاد فرصت های شغلی هر جه بیشتر در این عرصه است.

وی افرود : متاسفانه، آنچنان که آمار و اخبار رسانه ها نشان می دهد ضریب افزایش واردات بی رویه قاچاق به کشور از سال ۸۰ به بعد افزایش بافته و می طیبد برای کاهش بیشتر این عارضه، تلاش افزون تری لحاظ و عملیانی شود.

در ادامه گفت: این عارضه در شرایطی بر صحنه تولید کفش کشور سایه انداخته که عرصه فوق (صنعت کفش) می تواند به عنوان موتور و پیشران حرکتی اقتصاد کشور به نحو شایسته تری نقش آفرینی کند که تحقق این امر مستلزم فرهنگ سازی در راستای حمایت از کفش ایرانی به عنوان یکی از مصادیق حمایت از کالای ایرانی و پشتیبانی و کمک داده فزاینده تر دستگاه های ذی ربط و متولی است. کازیه

شجری رییس اتحادبه کفش دست دوز ایران در تهران، معتقد است، یکی از ضروریات صنعت کفش کشور به توسعه تکنولوژی تولید چرم طبیعی در کشور به عنوان ماده اولیه اصلی این کالا به شمار می رود

وی کشور ترکیه را به عنوان مصداق و نمونه ای در حرکت موفق و سازنده برای نوآوری تجهیزات و ادوات تولید چرم نام می برد آنچنان که این مقام مسئول در اتحادیه کفش دست دوز عنوان می کند, در حال حاضر ظرفیت تولیدی حدود 30 درصد برآورد می شود. به تبع با در نظر گرفتن این عدد و رقم ( که البته بعضا از سوی برخی 40 درصد نیز عنوان می شود ) به روشنی به این واقعیت پی می بریم که در صورت حمایت هر چه بیشتر و رفع مشکلات موجود در این عرصه همچون موضوع مالبات و دارایی، قیمت حامل های انرژی, قانون کار، بیمه و عدم ساماندهی کارخانجات و فقدان نظارت و کنترل کافی بر مراکز تولید مواد اولیه این محصول (به زعم رییس اتحادیه کفش دوزان تهران) ، می توان به دستاوردهای هر چه بیشتری در این صنعت نائل شد.

در پایان نباید از ضرورت افزایش برد صادرات کفش ایرانی نیز غافل شد و در شرایطی که عمده تولیدات ایران در این بخش معطوف به کشورهای همسایه می شود با بازاریابی حرفه ای، تبلیغات هدفمند و حضور پر رنگ تر در نمایشگاه های بین المللی می توان نقش هرچه بیشتر و سازنده تری را در بازار دیگر کشورهای جهان و حتی قاره های مختلف دنیا ایفاء نمود . امری که مستلزم برنامه ریزی اصولی، هوشمندانه و هرچه دقیق تری است.

 

 

نظرات

3/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *