نگاهی به کاربرد چرم طبیعی در خودرو سازی

نگاهی به کاربرد چرم طبیعی در خودرو سازی و تزئینات داخلی

روکش چرمی اتومبیل جوان پسند است. این جمله را یکی از فروشندگان روکش اتومبیل خیابان ملت واقع در سعدی جنوبی بیان می کند. او که در روز مشتریان جوان زیادی را برای نصب روکش های چرم طبیعی و پلاستیک (چرم مصنوعی) دارد بنابه تجربه خود این جمله را بیان می کند.

گروهی از مالکان خودرو به ویژه جوان ها حاضر به پرداخت مبلغ بالایی برای زیبایی مبلمان اتومبیل هستند. برای آنها مبلمان چرمی اتومبیل از قبیل صندلی، داشبورد، فرمان و بدنه آرامش خاطر ایجاد می کند. این افراد برای دستیابی به چرم طبیعی و مطلوب حاضرند هزینه بالایی جهت تزئینات داخلی اتومبیل بپردازند.

همین ویژگی باعث شد تا استون مارتین در سال ۱۹۱۳ کارگاه کوچکی را در راه اندازی کند. او از مواد چرمی از آلومینیوم، طلا و سایر مواد در زیباسازی داخلی اتومبیل استفاده می کرد. محصولات داخلی این کارگاه در لندن تمام دست ساز بود او در تزئینات داخلی اتومبیل، هیچگونه ماده پلاستیکی به کار نمی برد و حتی در ساخت دکمه ها، پنجره های تهویه هوا و زیرسیگاری، صندلی، داشبورد، فرمان و سایر بدنه نیز از چرم طبیعی، آلومینیوم و طلا استفاده می کرد.

با این که سازندگان تزئینات داخلی اتومبیل در ایران به اندازه استون مارتین دقیق نیستند اما در به کارگیری چرم طبیعی مرغوب، رنگ بندی، آج مناسب چرم دقت لازم را  رعایت می کنند. از مدتی پیش تولیدکنندگان بزرگ اتومبیل در ایران از جمله ایران خودرو و سایپا نیز برای مشتریان خاص خود از چرم طبیعی برای دکوراسیون داخلی اتومبیل بهره می گرفتند، اما با شکرآب شدن رابطه این شرکت های بزرگ تولیدی با چرم سازان از میزان مصرف چرم در اتومبیل کاسته شده است. اما هنوز برخی از شرکت های خودروسازی برای زیبا کردن مبلمان داخلی اتومبیل با هزینه های متفاوت از چرمهای مرغوب طبیعی ایرانی استفاده می کنند.

در گفت وگو با مهندسین صنایع چرم دلیر به نحوه به کارگیری چرم در اتومبیل می پردازیم.

روکش چرمی جوان پسند

روکش های پارچه ای و چرمی از نظر قیمت و کارآیی متفاوت هستند هرچند که برخی از روکش های پارچه ای در پشت آنها از پلاستیک (چرم مصنوعی) استفاده شده است. بنابراین کمتر تولید کننده ای از چرم طبیعی برای روکش اتومبیل استفاده می کند چرا که هزینه تولید بالا، قیمت تمام شده روکش اتومبیل را افزایش می دهد اما قدمت و ماندگاری چرم طبیعی نسبت به آن بسیار بالاست و در برابر آفتاب تغییر رنگ ندارد.

با توجه به خریداران جوان روکش چرمی خاطرنشان کرد, صنایع چرم دلیر همه رقم روکش چرم طبیعی اتومبیل در رنگ ها و طرح های مختلف وجود دارد. کازیه

روکش های ایرانی اتومبیل، اغلب از پلاستیک (چرم مصنوعی) هستند چون قیمت بالای چرم طبیعی، گران است و کمتر تولید کننده ای از آن استفاده می کند.

گروهی از مالکان خودرو به ویژه جوان ها حاضر به پرداخت مبلغ بالایی برای زیبایی مبلمان اتومبیل هستند. برای آنها مبلمان چرمی اتومبیل از قبیل صندلی، داشبورد، فرمان و بدنه آرامش خاطر ایجاد می کند. این افراد برای دستیابی به چرم طبیعی و مطلوب حاضرند هزینه زیادی جهت تزئینات داخلی اتومبیل بپردازند/

کاهش تقاضای روکش چرمی

شهاب میهن دوست از اعضای انجمن صنایع چرم ایران نیز درباره به کار گیری چرم در اتومبیل تصریح کرد: “تا دو سال پیش ایران خودرو و سایپا به صورت گسترده ای از چرم در اتومبیل های سفارشی خود استفاده می کردند ولی اخیرا این نوع سفارش ها  در کارخانجات تولیدی چرم کاسته شده و معلوم نیست به خاطر کاهش تقاضای مصرف کننده هاست یا به خاطر بالارفتن قیمت مصرفی چرم در اتومبیل. معمولأ  سازندگان دکوراسیون داخلی اتومبیل از چرم گاوی و گوساله بهره می گیرند. در بین تولید کنندگان چرم شهر ورامین، تعداد اندکی توانایی پرداخت و انجام سفارشات چرم اتومبیل و مبلمان منزل را دارند چرا که مصرف این نوع چرم با چرم مصرفی در تولید کفش متفاوت است. از جمله شرکت تولید کننده چرم اتومبیل می توان به صنایع چرم دلیر اشاره کرد.

وی درباره تفاوت چرم مبلمان داخلی منزل و اتومبیل گفت: ” در مبلمان داخلی میزان سایش، ضخامت و سایر مولفه های کیفیت و مطلوبیت باید در تولید منظور شود از این رو در مبلمان داخلی خانه تنوع رنگ و آج بندی های چرم به نسبت اتومبیل تفاوت دارد. به کار گیری رنگ بندی چرم در هواپیما و اتومبیل محدود بوده و بیشتر رنگ های طوسی، سرمه ای و مشکی در آنها رایج است ولی در مبلمان خانگی تنوع رنگ های چرم طبیعی مختلف است. به خاطر تفاوت تولید چرم مبلمان منزل و اتومبیل افراد محدودی در این زمینه فعالیت دارند. در پرداخت چرم اتومبیل و مبلمان منزل، معمولا مواد شیمیایی و آزمایش مختلفی برای ماندگاری و تأثیرات چرم صورت می گیرد تا چرم به مطلوبیت مورد نظر تولید کنندگان مبلمان اتومبیل و منزل برسد. تجهیزات اداری

به رغم استفاده خارجی ها از چرم در دیوار پوش یا دکوراسیون داخلی منزل، کمتر این نوع چرم برای مصرف تزئینات داخلی منازل در ایران تولید می شود و اگر مواردی در ساختمان سازی ایران مشاهده شود. بیشتر از طریق واردات چرم خارجی تأمین می شود.

افزایش قیمت اتومبیل به خاطر چرم

عبادالله يوسف زاده، از اساتید وکارشناسان چرم و نویسنده کتاب های چرم درباره مصرف چرم در اتومبیل گفت: ” پیش از این برخی از شرکتهای تولید کننده چرم با شرکت های اقماری سایپا فعالیت داشتند چون بخشی از این اتومبیل ها برای صادرات خارجی آماده می شد اما کاربرد آن اخیرا کاهش یافته است با این حال کاربرد چرم در خودرو قیمت دکوراسیون داخلی اتومبیل را افزایش می دهد بنابر این اتومبیل های مشابه داخلی با اتومبیل صادراتی از نظر قیمت تفاوت هایی به خاطر به کار گیری چرم در تزئینات داخلی دارند. قهوه

اتومبیل های داخلی کمتر از چرم طبیعی استفاده می کنند و بیشتر از فوم(چرم مصنوعی) بهره می گیرند. از طرف دیگر وسواس برخی از مصرف کنندگان در چرم تا بدان جا است که فرمان اتومبیل را هم با چرم سفارشی پوشش می دهند.

امروزه تزئینات داخلی اتومبیل و روکش صندلی از چرم گاوی استفاده می شود ولی قبلا برخی از مشتریان با چرم بزی نیز این مبلمان را انجام می دادند با این تفاوت که برش کاری چرم را خودشان عهده دار بودند و صرفا چرم سفارشی را از کارخانه تحویل گرفته و مابقی کارهای پرداخت نهایی چرم را انجام می دادند. در چنین شرایطی ضایعات چرم برای مصرف کنندگان روکش اتومبیل کمتر میشد. البته در تولید چرم گاوی یا بزی مورد نظر در مبلمان اتومبیل عمدتا از چرمهایی استفاده می شود که ضربات کاردی کمتری در پشت پوست داشته باشد.

رنگ بندی این نوع چرم ها نیز به تناسب سفارش و علاقه مشتریان فرق می کند حتی گاهی افراد نمونه رنگ یا آج بندی خاص چرم را به کارخانه تحویل داده و طاقه چرم تولیدی را مطابق سفارش تحویل می گیرند. تولید این گونه چرم نیاز به موادشیمیایی خاص دارد علاوه بر آن به تناسب مصرف چرم در مبلمان منزل و اتومبیل باید تست های علمی در کارخانه چرم صورت گیرد تا از نظر مه گرفتگی چرم در اتومبیل اطمینان حاصل شود چرا که در مواقع فصل سرما امکان دارد کاربرد چرم موجب مه گرفتگی در اتومبیل شود اما این موضوع در مبلمان منزل آن چنان مهم نیست.

همچنین برای استفاده از چرم طبیعی در فصل تابستان در مبلمان اتومبیل و منزل، تست عرق گرفته می شود تا در مقابل سایش و حرارت بدن مصرف کنندگان تولید عرق نکند، علاوه بر آن تست چسبندگی چرم به لباس و تأثیر منفی آن در مصرف کنندگان مورد آزمایش قرار می گیرد همچنین باید انتقال مواد چرمی به لباس های pvc مورد ارزیابی قرار گیرد. این نوع چرم طبیعی به خاطر پرداخت نهایی و تست انجام شده از قیمت متفاوت برخوردار است.

وی درباره کاهش تقاضای تولید چرم اتومبیل و دیوارپوش در ایران تصریح کرد: به دلایلی نامعلوم ارتباط تولید کنندگان چرم با تزئینات داخلی اتومبیل به خاطر عدم انجام تعهدات مشتریان در زمان مقرر قطع شده البته در زمینه تولید چرم برای مبلمان داخلی روند تولید ادامه دارد ولی در سال های اخیر سفارشات چرم برای اتومبیل، هواپیما و دیوارپوش کاهش یافته است. هرچند که در ایران دیوارپوش آن چنان باب نشده و در مواردی اندک متاسفتنه هتل ها یا ساختمان های شیک مواد اولیه خود را از خارج تأمین می کنند.

تولید چرم برای اتومبیل و مبلمان منزل نیاز به ماشین آلات جدید، تکنسین های مجرب و مواد شیمیایی خاصی دارد:

  • تا ماندگاری و کیفیت چرم تولیدی را افزایش دهد. به کار گیری چرم در تزیینات.
  • داخلی اتومبیل معمولا بین یک و نیم میلیون تا ۲ میلیون تومان در قیمت اتومبیل های سفارشی تأثیر دارد
با این حال به کار گیری چرم طبیعی در اتومبیل آن دو را زیباتر می کند.

نظرات

3/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *