16 نکته مهم برای خرید کفش زمستانی زنانه

16 نکته مهم برای خرید کفش زمستانی زنانه

روزهای آخر زمستان دقیقا بهترین زمان برای خرید کفش زمستانی با قیمت مناسب است. خرید کفش زمستانی زنانه شاید در ابتدا راحت به نظر برسد، اما تنوع بسیاری از مدل، طرح و جنس های مختلف؛ انتخاب را  مشکل کرده است. این مقاله، شما را با نکات پیش از خرید کفش زمستانی زنانه آشنا می کند تا آسان تر و بهینه تر تصمیم بگیرید.

این که در زمستان و بیرون از خانه پاهای گرم، خشک و البته راحتی داشته باشیم، بهترین نعمتی است، که تا خلاف آن را درک نکنیم، متوجه نمی شویم. همانطور که بدنمان به گرم شدن در زمستان نیاز دارد، پاها هم باید از سرما و یخ زدگی و از همه مهم تر از خیس شدن در امان بمانند.

از این رو بهترین راهکار، دانستن و رعایت کردن نکات پیش از خرید کفش زمستانی زنانه است، و ما در ادامه شما را با مهم ترین آنها آشنا می کنیم.

انواع کفش های زمستانی

پیش از آن که بخواهیم، از نکات پیش از خرید کفش های زمستانی زنانه بگوییم، بد نیست، با انواع کفش های زمستانی آشنا شویم. این امر ما را در انتخاب درست کفش مخصوص زمستان، کمک می کند.

به طور کلی سه دسته عمده از کفش های زمستانی تولید میشود. کفش زمستانی زنانه برای استفاده روزانه، پوتین های زمستانی و کفش های مخصوص پیاده روی در مسیرهای کوهنوردی و طبیعت گردی (چکمه های زمستانی)، سه گروه کلی کفش هایی است، که برای استفاده در ایام سرد سال تولید می شود.

1کفش های زمستانی مخصوص استفاده روزانه

شما می توانید، متنوع ترین دسته از کفش های زمستانی را در این گروه مشاهده کنید. کفش هایی که مناسب استفاده در طول روز برای رسیدن به محل کار، پیاده روی های سبک با مسیرهای کوتاه، رفت و آمد، میهمانی های دوستانه و خانوادگی، مدرسه، دانشگاه، رفتن به رستوران و … است.

این نوع کفش های زمستانی از لحاظ ظاهری نسبت به دو گروه دیگر، از زیبایی و تنوع بیشتری برخوردارند و سبک تر هستند. قابلیت تنفس در این گروه نسبتا بالا است، و به گونه ای ساخته شده که بتوانید بدون هیچ مشکلی آن را بپوشید و احساس ناراحتی نداشته باشید.

از لحاظ قیمت هم نسبت به دو گروه دیگر مناسب تر است، چرا که در تولید آن نیاز به استفاده از مواد مخصوص نیست و اکثر مردم با توان های مختلف مالی می توانند، حداقل یک جفت از این کفش ها را تهیه کنند.

2– پوتین های زمستانی

گروه دوم کفش های زمستانی را انواع پوتین ها تشکیل می دهد. مهم ترین ویژگی آنها قابلیت استفاده برای پیاده روی و تردد در زمستان های سرد و برفی است.

قسمت رویه، پنجه و ساق پوتین ها برای استحکام و حفظ گرمای بیشتر پا با استفاده از مواد مخصوص تولید می شود، تا حرکت را در شرایط نامطلوب زمستانی، آسان و ایمن کند.

با پوشیدن این گروه از کفش های زمستانی، پاهایتان در طول روز خشک و گرم می ماند، و این به دلیل قابلیت تنفس بالایی است، که در ساخت آنها به کار برده می شود. این کفشها در اصل برای فعالیت و حرکت طراحی شده و به دلیل کفی های لاستیکی نرم با لبه های عمیق و شیارهای متعدد در سطح کفی، راه رفتن روی سنگ ریزه ها، زمین های برفی لغزنده، جاده های پوشیده از برف تا عمق چند سانتی متر را آسان می کند.

3– کفشهای مخصوص پیاده روی وکوهنوردی

کفش زمستانی زنانه کوهنوردی و اما گروه سوم، کفش های مخصوص پیاده روی در مسیرهای کوهنوردی و طبیعت گردی است. چکمه های زمستانی شاخص ترین مدل از کفش های تولید شده در این گروه است و به طور معمول بسیار تکنیکی تر تولید میشود.

برای پوشیدن آنها هم نسبت به دو گروه قبل، زمان بیشتری نیاز است. حرکت با این کفش ها در زمین های بسیار سخت و مملو از برف، در طوفان های شدید، زمین های لغزنده و خیس، دامنه کوهها و زمین های شیب دار و ناهموار بسیار آسان تر میشود.

1– کدام منطقه جغرافیایی زندگی می کنیم

منطقه جغرافیایی توجه به منطقه جغرافیایی و آب و هوایی که در آن منطقه حاکم است، یکی از مهم ترین و در واقع اصلی ترین مسئله برای خرید یک کفش زمستانی زنانه مناسب است. بنابراین باید ببینیم آب و هوا در جایی که زندگی می کنیم چگونه است؟

اگر مرطوب باشد، حتما باید به ضد آب بودن و همچنین عایق بندی کفشی که انتخاب می کنیم، دقت کرد. در این مناطق بارش باران و برف زیاد خواهد بود و زمانی که بیرون از خانه هستیم، ممکن است در صورت عایقبندی نبودن کفش، آب به داخل نفوذ کند.

اگر در منطقه کوهستانی هستیم و افت قابل توجهی از دما را تجربه می کنیم، مثلا دما به صفر یا زیر صفر می رسد، باید هنگام خرید کفش به جنس کفش و میزان حفظ گرما توسط آن توجه کرد. درواقع دقت کنیم، کفشی که می خریم، بتواند گرما را در خود نگه دارد و مانع از ورود سرما به داخل شود. همچنین ضد آب باشد و از خیس شدن پاهایمان جلوگیری کند.

اما اگر در مناطق گرم و کویری زندگی می کنیم و نسبت به سایر ساکنین سرزمین های سرد کمتر زمستان و سرمای سوزناک آن را تجربه می کنیم، دغدغه بسیار کمتری برای خرید کفش زمستانی داریم و شاید برخی مواقع هم اصلا کفش زمستانی خریداری نکنیم. ولی نباید فراموش کرد، احتمال بارش برف یا باران در زمستان حتی در مناطق گرم و جنوبی هم وجود دارد و داشتن حداقل یک جفت کفش زمستانی عاقلانه است. با این تفاوت که نیازی به خرید کفش های زمستانی ضد آب، عایقبندی شده، ساق بلند، بسیار گرم و … نیست. فقط کافی است کفشی تهیه کنیم که پاهایمان را در برابر سرمای احتمالی از بارش برف و باران حفظ کند. نیازی هم به پرداخت هزینه بالا نیست.

2- قرار است چه فعالیت هایی انجام دهیم

دومین نکته مهم هنگام خرید کفش زمستانی زنانه مناسب، پس از درنظر گرفتن منطقه ای که در آن زندگی می کنیم، فعالیت هایی است، که با پوشیدن کفش زمستانی انجام می دهیم. در واقع میزان رفت و آمد در انتخاب یک کفش زمستانی مناسب، بسیار تاثیرگذار است.

مثلا اگر شاغل یا محصل هستید، یا به هر دلیلی هر روز ساعات مشخصی را بیرون از خانه سپری می کنید، بهتر است، کفشی مقاوم، گرم و در صورت امکان ضد آب خریداری کنید.

یا اگر بیشتر اوقات در خانه  هستید و جز مواردی خاص زیاد در رفت و آمد به بیرون از خانه نیستید، نیازی نیست کفش زمستانی زنانه فوق العاده گرم، ضد آب، ساق بلند و در حالت کلی درجه یک خریداری کنید،

۳-آناتومی پای خود را در نظر بگیرید

یکی دیگر از مواردی که باید هنگام خرید کفش زمستانی به آن توجه کرد، درنظر گرفتن آناتومی پایتان است.

در ادامه به شایع ترین مشکلات پا که در انتخاب کفش مناسب تاثیر مستقیم می گذارد، می پردازیم.

انحنای کف پا

همانطور که می دانید، انحنایی در کف پا  وجود دارد. در واقع وجود این انحنا به دلایل مختلفی مانند راه رفتن بهتر، جلوگیری از فشار و درد ستون فقرات و عوارض احتمالی دیگر است.

متاسفانه این گودی در برخی از افراد بیش از حد بوده و در برخی دیگر اصلا وجود ندارد و کف پا صاف است.

بلندی رویه پا قسمت رویه پای بعضی از افراد نسبت به دیگران، کمی بلندتر است، از این رو پوشیدن کفش های رویه دار مناسب آنها نیست. بزرگترین مشکلی که برایشان ایجاد می شود، احساس خفگی، تورم، پاره شدن و از بین رفتن سریع کفش و ایجاد فشار بر سطح استخوان رویه پا است.

هر کدام از این موارد، در انتخاب کفش مناسب، تاثیر گذار است. بنابراین باید پیش از خرید کفش زمستانی، آناتومی پای خود را در نظر بگیرید، و اگر نیازی به خرید کفش زمستانی طبی یا کفشی با پاشنه، کفی، رویه و … مخصوص است، آن را خریداری کنید.

4- به سایز و تناسب کفش زمستانی با پاهایتان دقت کنید

یکی از مهم ترین نکاتی که باید هنگام خرید کفش زمستانی به آن توجه کنید، سایز و تناسب کفش با پا است. به چند دلیل مهم زیر، بهتر است، سایز کفشتان را یک شماره  بزرگ تر از سایز اصلی پاهایتان خریداری کنید.

در زمستان سرمای هوا باعث انقباض مواد می شود. به ویژه اگر جنس مواد از چرم و هر ماده ی انعطاف پذیر دیگر باشد.  همانطور که می دانید، در بسیاری از کفش های زمستانی هم از موادی مانند چرم، لاتکس و … استفاده می شود، که در برابر سرما منقبض میشود.

معمولا برای آن که گرمای بیشتری در کفش ایجاد شود، قسمت پنجه و کفی را با عایق می پوشانند. همین امر سبب می شود، هنگام پوشیدن و راه رفتن آنها احساس ناراحتی کنید. در زمستان، پوشش ما با دیگر فصول سال کاملا متفاوت است.

در این ایام، برای حفظ پیشتر گرما، باید از لباس های ضخیم استفاده کنیم. برای پاها هم همین قاعده برقرار است. یعنی اگر در طول سال، از جوراب استفاده نمی کنیم، با ضخامت جوراب بسیار کم است، در زمستان از جوراب هایی با ضخامت استفاده خواهیم کرد. پس ممکن است، زمانی که جوراب به پا کنیم، کفش پایمان را بزند.

5- هنگام خرید کفش زمستانی، جوراب ضخیم یا پشمی بپوشید

جوراب با کفش زمستانی زنانه بسیاری از مردم عادت دارند، برای ایجاد گرمای بیشتر در پاهایشان، از جوراب ضخیم استفاده کنند. این می تواند یک ترفند عالی برای انتخاب یک سایز مناسب کفش زمستانی باشد.

بنابراین توصیه می کنیم، زمانی که برای خرید کفش زمستانی به فروشگاه می روید، حتما یک جفت جوراب ضخیم که بهترین نوع آن جوراب های پشمی است، بپوشید یا همراه خود داشته باشید. قبل از پوشیدن کفش، جوراب ها را به پا کنید و پس از آن کفش را امتحان کنید.

در این صورت سایز مناسب کفش زمستانی را خواهید یافت و پاهایمان احساس تنگی و خفگی نمی کند. همچنین انگشتان پا فضای کافی برای حرکت و تنفس دارند.

6- کفش های زمستانی را در پایان فصل زمستان یا در اوایل بهار بخرید

معمولا از اواسط فصل پاییز، فروش کفش های زمستانی آغاز می شود. متاسفانه به دلیل کاربردی بودن کفش های زمستانی در فصول سرد سال، تعداد زیادی از مردم برای خرید به فروشگاه ها مراجعه می کنند و این یعنی تقاضای زیاد یک کالا. کاملا بدیهی است که در صورت تقاضای بالا، قیمت هم افزایش خواهد یافت. کافی است، کمی حسابگر و آینده نگر باشید.

برای این که هم کفش مورد نظر را خریداری کنید و مجبور به پرداخت هزینه زیادی نشوید، در ایامی از سال که تقاضای کفش زمستانی کم است، آن را خریداری کنید. بهترین زمان ممکن، در پایان فصل زمستان یا در اوایل فصل بهار است.

نگران نباشید. در این ایام هم تنوع زیادی از کفش های زمستانی را پیدا می کنید. البته این بار با قیمتی بسیار کمتر از آنچه در زمستان فروخته میشوند.

۷. بیش از ظاهر کفش زمستانی، به کیفیت آن توجه کنید

کیفیت کفش زمستانی متاسفانه بسیاری از ما توجه زیادی به کیفیت کفش زمستانی نمی کنیم، بیش از هر چیزی ظاهر زیبا و شیک بودن کفش مد نظرمان است. این طبیعی است، که بخواهیم، استایل شیک و به روزی داشته باشیم. ولی هرگز فراموش نکنید، کفش های زمستانی برای گرم نگه داشتن پاهایمان تولید می شود.

این که پاهایمان را در برابر سرما، رطوبت، یخ زدگی و آسیب حفظ کند. بنابراین برای داشتن پاهایی گرم و کفشی راحت در زمستان، بیش از آن که ظاهر زیبای کفش را در نظر بگیرید، از کیفیت و جنس مقاوم آن مطمئن شوید.

۸. هرگز کیفیت کفش زمستانی را  فدای هزینه نکنید

مردم ما به دلیل قرارگیری ایران در منطقه آب وهوایی خاص، هر چهار فصل سال را تجربه می کنند. در واقع در ایران همانند کانادا، روسیه، نروژ، ایسلند و … خبری از زمستان های طولانی، روزهای برفی و سرمای بسیار شدید نیست.

شاید همین کم بودن روزهای سرد زمستانی نسبت به سایر کشورهای شمالی و جنوبی، باعث شده تا اهمیت زیادی به خرید کفش زمستانی با کیفیت قائل نباشیم.

البته نباید منکر این قضیه شد که برای خرید یک کفش زمستانی با کیفیت، باید هزینه بالایی هم پرداخت کرد. اما هرگز فراموش نکنید، اگر کمی بیشتر هزینه کنید، از سلامت پا و در نهایت بدنتان در سرمای زمستان آسوده خاطر خواهید بود. حتما بارها شنیده اید، که پا قلب دوم ما است؛ پس در حفظ سلامت قلب دوممان، بیشتر هزینه کنیم.

9- کفش زمستانی بخرید که قابلیت تنفس داشته باشد

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب کفش زمستانی مناسب، روکش آن است.جالب است بدانید، روکش کفش نسبت به کف آن برای جلوگیری از نفوذ سرما به داخل نقش تاثیرگذارتری دارد.

بنابراین از موادی در ساخت آن استفاده می شود، که بیشترین عایق برای ورود هوا و سرما است حال این که باید این نکته مهم هم در ساخت روکش کفش زمستانی رعایت شود، و آن هم قابلیت تنفس آن است. از مهم ترین دلایل این قابلیت، جلوگیری از تعریق پا است.

همانطور که انتظار داریم، کفش زمستانی را برای گرم نگه داشتن پا می پوشیم. پس بدیهی است، داخل کفش گرم باشد. اما اگر این گرما باعث تعریق پا شود، علاوه بر ایجاد بوی بد پا، باعث تجمع باکتری های مضر هم می شود.

پس مهم است، کفش زمستانی از روکشی با  قابلیت تنفس تولید شده باشد.

۱۰. کفش زمستانی بخرید که پاهایتان راحت باشد

یکی از ویژگیهای کفش زمستانی خوب، مراقبت و پشتیبانی آن از پا است. زمانی که روی صندلی نشسته ایم، زمانی که پیاده روی می کنیم و حتی زمانی که میدویم، باید پاهایمان راحت باشد.

عمدتا کفی، قسمت پنجه و رویه کفش، مهم ترین نقش در فراهم کردن راحتی پا را برعهده دارند. در کفش های زمستانی خوب، قسمت کفی که محل تماس پا با زمین است، با قابلیت تعویض تولید می شود. یعنی می توان، کفی را عوض کرد.

اگر کفی، قسمت پنجه و رویه کفش غیر استاندارد و نامرغوب باشد، مشکلات بزرگی از جمله زانودرد، ناراحتی ستون فقرات و درد کمر را ایجاد می کند. بنابراین اگر کفشی پاهایتان را اذیت می کند، آن را خریداری نکنید.

11- کفی کفش زمستانی را بررسی کنید

در روزهای برفی و در سرمای شدید که زمین یخ زده است، بیش از هر چیزی باید مواظب لیز نخوردن روی زمین باشیم که متاسفانه احتمال این که به این دلیل آسیب جدی ببینیم، زیاد است.

اما برای جلوگیری از این اتفاق، بهترین راهکار خرید کفش زمستانی با کفی مناسب است. هنگام خرید کفی کفش را هم بررسی کنید. اندازه و عمق لبه های بیرونی کفی (دورتادور کفی که از لبه کفش فاصله دارد)، بسیار مهم است.

همچنین برآمدگی و فرورفتگیهای شیاردار که به اصطلاح به آنها عاج می گوییم، نقش مهمی در جلوگیری از لیز خوردن دارد.

برخی از کفش های زمستانی در قسمت کفی، ترمز پاشنه دارد و ما را در برابر لغزش و افتادن محافظت می کند.

۱۲. کفش زمستانی بهتر است ضد آب باشد

ضد آب بودن، یکی دیگر از ویژگیهای کفش زمستانی مناسب، به ویژه زمانی است که در مناطق نسبتا سردسیر زندگی می کنید. در این مناطق بارش برف و باران به مراتب سنگین تر از سایر نقاط کشور است بنابراین برای جلوگیری از خیس شدن پاها، پوشیدن کفش هایی که برای تولید آن از چرم طبیعی ضد آب استفاده شده، مناسب است.

13- کفش زمستانی سنگین نخرید

این طبیعی است که کفش های زمستانی نسبت به کفش هایی که در تابستان می پوشیم، سنگین تر باشد. دلیل آن هم استفاده از مواد مقاوم و مواد عایق برای حفظ گرمای بیشتر پا است.

اما نباید این نکته مهم فراموش شود، که سنگینی کفش زمستانی هم، باید کاملا استاندارد باشد. نباید کفشی بخرید که بیش از حد سنگین است. لزوما کفش سنگین، نشان دهنده کیفیت بالا و خوب بودن آن نیست.

تصور کنید، قرار است، ساعت ها کفش را بپوشید. حرکت کنید و به فعالیت های روزمره بپردازید. وزن بالای کفش زمستانی، حرکت شما را محدود می کند، پس از مدتی پاهایتان را خسته کرده و احساس ناراحتی می کنید. پیش از خرید کفش، وزن آن را امتحان کنید. در تولید کفش زمستانی خوب از مواد سبک و چرم طبیعی مخصوص برای عایق بندی استفاده می شود، تا مصرف کننده علاوه بر گرم شدن، احساس آرامش و راحتی هم داشته باشد.

14- کفش زمستانی بخرید که از مچ پاهایتان محافظت کند

کفش زمستانی و محافظت از مچ پا اکثر کفش های زمستانی مانند بوت ها و چکمه ها  قسمت مچ پا را می پوشانند. اما نکته ای که بیشتر ما هنگام خرید به آن توجه نمی کنیم، حمایت مچ پا توسط کفش است.

وقتی بوت یا چکمه ای را می پوشید، به مچ پایتان توجه کنید. چند قدمی راه بروید. ببینید، آیا قسمت ساق کفش کاملا مچ پا را می پوشاند؟ در آن راحت هستید؟ مچ پایتان اذیت نمی شود؟ در غیر اینصورت، وزن بدنتان روی مچ پا می افتد، و فشار زیادی به این قسمت وارد میشود. در ضمن هرگز ساق بوت یا چکمه هها را به سمت مچ پا برنگردانید.

برخی از کفش های زمستانی به گونه ای تولید شده است، که می توان قسمت ساق را تا مچ پا برگرداند. این کار در حفظ تعادل شما هنگام راه رفتن مشکل ایجاد می کند.

۱۵. ترجیحا کفش زمستانی خزدار نخرید

احتمالا شما هم از مد و زیبایی که برای استایلتان به ارمغان می آورد، استقبال می کنید. تولید کنندگان کفش های زمستانی این مقوله را در فروش بیشتر محصولات خود از یاد نبرده اند.

یکی از رایج ترین اقدامات آنها به کارگیری خز در لبه های بیرونی ساق کفش است. اگر از نگاه کارشناسانه این قضیه را بررسی کنیم، هم نکات مثبت و هم نکات منفی را خواهیم یافت.

نکته مثبت

خز در قسمت لبه بوت و چکمه های زمستانی، باعث کیپ شدن لبه کفش در قسمت مچ و ساق پا و حفظ بیشتر گرما می شود.

نکات منفی

برف روی خز جمع می شود، سپس به مرور ذوب شده و به راحتی به داخل بوت یا چکمه نفوذ می کند. در واقع پس از مدتی، قسمت داخلی کفش خیس و مرطوب میشود, وجود خز در لبه چکمه، مانع از قرارگیری آن در زیر شلوار می شود. معمولا در این روزها از شلوارهایی که قسمت پاچه آن گشاد نیست، استفاده می کنیم. بنابراین بدیهی است که نتوان این چکمه ها را به راحتی زیر شلوار پوشید.

16- در خرید بوت یا چکمه، به نکات مثبت و منفی آن دقت کنید

همانطور که می دانید، تنوع زیادی از کفش های زمستانی برای استفاده در هوای برفی، بارانی و یخ زده تولید می شود. اما دو مدل بوت و چکمه بیش از بقیه در بین مردم شناخته شده و محبوب است.

حال این سوال مطرح می شود، کدام کفش زمستانی مناسب تر است؟ بوت ها یا چکمه های ساق بلند؟ هر کدام از این دو نوع کفش زمستانی ویژگی مثبت و منفی متفاوتی دارد، که در ادامه به بارزترین آنها می پردازیم:

چکمه ها واژه اصلی چکمه از زبان ترکی و به معنای چیزی که کشیده می شود»، وارد شده است. در واژه نامه فارسی هم «موزه»، گفته شده و در انواع مختلف تولید می شود.

در واقع چکمه نوعی کفش با ساق های بلند است. برخی از چکمه ها تا زانو و برخی دیگر تا ران پا را می پوشانند. جالب است بدانید، چکمه را گاه به نام پوتین هم می خوانند.

نکته مثبت

بارزترین ویژگی مثبت چکمه ها نسبت به بوت ها، قابلیت استفاده آنها در روزهای برفی است. زمانی که سطح قابل توجهی از زمین تا ارتفاع زیادی پوشیده از برف است. این چکمه ها مانع از ورود برف به داخل پا می شود. تا قسمت زیادی از ساق پایتان را خشک و گرم نگه می دارد.

نکته منفی

اما همین چکمه ها که گرمای قابل توجهی را به پاهایتان هدیه می کنند، از تحرک و سریع بودن شما می کاهد. با پوشیدن چکمه ها، نمی توانید، آن طور که با بوتها حرکت می کنید، چابک باشید.

بوت

بوت نوعی کفش است، که در دو مدل ساق بلند و ساق کوتاه تولید می شود. به کفش هایی که ساق آن بلندتر از قسمت مچ پا است و تا نیمی از ماهیچه ساق پا را می پوشاند، «بوت»، و به کفش هایی که ساق آن تنها تا قسمت مچ پا را بپوشاند، «نیم بوت»، می گویند. بوتها از جمله کفش هایی است، که در دو نوع زنانه و مردانه تولید میشود.

نکته مثبت

بوتها برخلاف چکمه ها تحرک شما را کم نمی کند. به راحتی می توانید، حرکت کنید. سریع باشید و پاهایتان احساس خستگی نکند.

نکته منفی

بوت ها پاهایتان را به اندازه چکمه ها در روزهای برفی و هنگام حرکت روی زمین هایی که تا نیمی از ساق پوشیده از برف است، گرم نخواهد کرد و مانع از خیس شدن ساق پایتان نمی شود.

و اما کلام آخر …

کفش های زمستانی بیش از آن که برای زیباتر کردن ظاهر ما تولید شود، برای محافظت پا از سرما، یخ زدگی و رطوبت است. هنگام خرید به تمامی عناصر موثر در محافظت بهتر پا، توجه کنید. اگر کمی هزینه، وقت و توجه بیشتری به خرج دهیم، حتما کفش زمستانی مناسب با قابلیت استفاده در چندین زمستان را خواهیم یافت.

منبع: مجله کفش تبریز

نظرات

3/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *