ارزآوری و اشتغال زایی چرمی

ارزآوری و اشتغال زایی  چرمی

استفاده از چرم طبیعی و محصولات چرمی در زندگی انسان تاریخچه ای طولانی دارد. کشور ما نیز با پیشینه ای طولانی در این زمینه یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان چرم در دنیا محسوب می شود.

با نگاهی به آثار باستانی به جا مانده درخواهیم یافت که ایرانی ها چیزی حدود ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح از چرم برای ساخت کفش، لباس و جنگ افزار استفاده می کردند. نخستین کارخانه چرم سازی ایران در سال ۱۳۱۲ در همدان و سپس در سال ۱۳۱۴ دومین کارخانه در شهر تبریز افتتاح شد. به گزارش صنایع چرم دلیر، در حال حاضر نیز تبریز به عنوان قطب صنعت چرم و کفش در ایران شناخته است.

با این وجود در حال حاضر این صنعت نتوانسته در کشور ما خود را با پیشرفت های بروز همگام سازد. در سال های اخیر صنعت کفش در کشور ما وارد فضای رقابتی شده اما با این وجود هنوز نتوانسته در مواجهه نسبی با بازارهای جهانی از جمله کشورهای همسایه آن طور که باید و شاید، توانایی خود را آشکار کند.

کارشناسان معتقدند که صنعت چرم در کشور ما از ظرفیت بالایی برای ارزآوری، کارآفرینی و اشتغالزایی برخوردار است.

از آنجایی که رونق صنعت چرم کشور نقش کلیدی در ساختار مالی و اقتصادی کشور دارد ، ضروری است دولت نیز حمایت های لازم را از فعالان این حوزه به عمل آورد که متاسفانه کوتاهی ها از جانب دولت آشکار بوده است.

صنعت چرم به عنوان یکی از صنایع بومی در کشور ما مطرح است و به يقين حرف های زیادی برای گفتن دارد. در خصوص وضعیت صنعت چرم کشور چندی پیش عضو هیئت مدیره انجمن صنایع چرم ایران در برنامه ای رادیویی گفته بود که صنعت چرم اشتغال محور و در عین حال از ارزش افزوده بسیار بالایی چندین برابر نفت خام برخوردار است که متاسفانه بر اثر صادرات سالامبور از دست می رود.

چرخ هر کشوری بر پایه تولید می چرخد و به طور قطع آفت هر صنعتی خام فروشی است. با توجه به اهمیت کلیدی صادرات کالاهای نهایی صنعت چرم در اقتصاد، دولت های ممالک مختلف جهان برنامه های مفصلی برای صادرات هر چه بهتر در این حوزه تدارک دیده اند تا بتوانند همچنان در بازار چرم و محصولات چرمی به رشد و پویایی خود ادامه دهند.

صادرات چرم به صورت کیف، کفش، کاپشن، کمربند و … سود قابل توجهی نسبت به صادرات چرم به صورت مواد خام دارد؛ از این رو می طلبد برنامه ریزی و سیاست گذاری ها در کشور بیشتر به این سمت و سو مورد توجه قرار داده شود. صنعت کفش از جمله صنایع اشتغال زا و ارزآور در دنیا به حساب می آید، خوشبختانه این صنعت در ایران امروز از پیشرفت رو به رشدی برخوردار است.

تبریز به عنوان قطب چرم کشور و همچنین کفش تبریز صاحب نشان تجاری محصولات چرم کشور محسوب می شود. در حال حاضر ۵۰ واحد صنعتی بزرگ در صنعت کیف و کفش چرم تبریز مشغول فعالیت هستند که در زمینه کفش ۵۵۰۰ واحد تولید چرم در تبریز وجود دارد که حدود ۴۳۰۰ واحد آن دارای پروانه کسب و ۱۲۰۰ واحد هم بدون پروانه کسب هستند.

از این ۴۳۰۰ واحد تولیدی حدود ۲۴۰۰ واحد در بخش تولیدی ، ۱۴۰۰ واحد در بخش فروش و ۵۰۰ واحد خدماتی هم فعالیت دارند . بر اساس آمارها در حال حاضر ۲۵۰ واحد تولیدی چرم که بیش از ۹۵ درصد این واحدها در تولید چرم سنگین و بقیه در تولید چرم سبک فعالیت دارند ، در تبریز فعالند و محصولات این صنعت علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی به کشورهای چین، ترکیه، هنگ گنگ، ایتالیا، اسپانیا، هند، پاکستان، آذربایجان و ارمنستان صادر می شود.چرم طبیعی

اما بازار کفش با رکود مواجه شده و وضعیت صادرات کفش تبریز مطلوب به نظر نمی رسد. حدود ۴۰ هزار نفر به طور مستقیم در صنعت کفش تبریز فعالند و ۱۱۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم مانند کشتارگاه ها و صنایع پایین دستی و بخش هایی از این دست در این صنعت در حال فعالیت هستند.چرم طبیعی

همچنین حدود ۷۰ تا ۹۰ میلیون جفت کفش در سال تولید می شود که بین ۴۵-۶۰ درصد تولید کل چرم کشور و سهم ۱۵ درصدی از میزان کل بخش صنعت را در برگرفته اند و تقریبا ۹۰ درصد چرم کفش دست دوز کل کشور در تبریز تولید می شود.چرم طبیعی

پیشنازان صنعت چرم جهان

کشور ایتالیا از جمله کشورهایی است که در صنعت چرم پیشگام محسوب میشود.

این کشور با سرمایه گذاری در چین ، هند و پاکستان و انتقال دانش فنی ، در صنعت چرمی آن کشورها نیز حرفی برای گفتن دارد.

ترکیه در این صنعت پس از ایتالیا رتبه دوم را داراست و آمریکا نیز بزرگترین خریدار چرم و پوست در دنیا محسوب می شود. ایران نیز در زمره سه کشور اصلی در تولید پوست و صادرات محصولات نیم ساخته است. چرم تولیدی کشور ما به لحاظ کمی و کیفی در دنیا رتبه سوم را دارد اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که بیشتر صادرات چرم کشور ما به صورت سالامبور و خام است که علت این امر نبود زیرساخت ها و ابزار لازم برای فرآوری و تولید محصولات چرمی است. این در حالی است که در کشورهای دیگر از جمله ترکیه ارزآوری از چرمی، مهم ترین ویژگی این صنعت به شمار می رود.چرم طبیعی

نظرات

3/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *